Dat het cannabisbeleid van de Nederlandse overheid en de politiek rondom het groene goedje vol symboolpolitiek zit, wisten we al langer. De Rotterdamse hennepgeurkaart waar we al eerder over schreven is daarvan een mooi voorbeeld. Ook het beleid dat zich focust op de aanpak van overlastproblematiek, die volgens de overheid samenhangt met cannabisgebruik, lijkt de problemen niet bij de wortel aan te pakken en criminaliseert de gebruiker. Dit allemaal ondanks de internationale waarschuwingDrugs in lijstenlijst 1 en lijst 2) eens onder de loep te nemen. Dit rapport dient nu ook als legitimering voor het 15%-plan van het kabinet. Maar het brengt (gelukkig) nog geen eind aan ons gedoogbeleid. Op 7 oktober 2011 volgde het nieuwe plan de campagneTHC-gehalte boven de 15% wordt binnenkort waarschijnlijk harddrugs, met als gevolg dat de straffen ten aanzien van het het gebruik, de handel en productie van dit goedje ook veel hoger komen te liggen Hiermee worden twee van de voornemens van het regeerakoordmultimediamobsters.nl
inmengingeerderdalenafgenomen en gestabiliseerdGGZ, VOC en de SP zien een scheiding van de drugsmarkten niet zitten (zie ook deze). Ze pleiten allemaal voor meer regulering van de markt in plaats van criminalisering. De SP vreest verder dat een groot deel van de gebruikers de illegaliteit in wordt geduwd, iets waar ook wetenschappers bang voor zijn.
De GGZ
De GGZ zegt dat te weinig bekend is over de gevolgen van hoge THC-gehalten, waar de grens ligt voor het gevaarlijk wordt en wat de eventuele gevolgen van de maatregel zijn onbekend zijn. Het rapport is hierover ook niet echt duidelijk en er lijkt een vrij arbitraire grens te worden getrokken op basis van het gemiddelde THC-gehalte van de wietsteekproeven 11,2 % van het Trimbos Instituut uit 2001. Voor de verkoop in de shop betekend dat volgens het Trimbos Instituut rond de 80%cannabidiolFVFAls je als commissie in je rapport al aangeeft dat de gestelde grens niet meer is dan giswerk, vraag ik mij af hoe kritisch ons kabinet nu echt naar de rapportage heeft gekeken. Daarbij kan je het maar wat belangrijk vinden als commissie om verder onderzoek te doen naar een betere grens, maar als je mandaat niet zover reikt dat je zo een onderzoek daadwerkelijk kan uitvoeren en het kabinet dit ook niet echt van plan lijkt te zijn, dan heeft dat weinig zin! De voorzorgsmaatregel die de commissie eventueel tijdelijk wil instellen, gaat dan denk ik een permanente tijdelijkheid tegemoet, net als de 30-jarige noodtoestand in Egypte

